HANDFYSIOTHERAPIE

Handfysiotherapie is bedoeld voor iedereen met klachten aan de arm, pols, hand of vingers. Deze klachten kunnen het gevolg zijn van diverse letsels en aandoeningen. Daarbij valt te denken aan breuken, klachten tgv slijtage (artrose), een Skiduim en de ziekte van Dypuytren. Naast deze specifieke aandoeningen vallen ook klachten van overbelasting binnen het domein van de handfysiotherapie.

Niet alleen na een operatie kunt u bij de handtherapeut terecht, maar ook wanneer u in het dagelijks leven klachten aan de handen ervaart kan de handfysiotherapeut helpen deze klachten de verhelpen of te verminderen.

De fysiotherapie zal bestaan uit oefentherapie gericht op de mobiliteit en het juist leren gebruiken van de pols en de hand. Daarnaast kan advies met betrekking tot het gebruik van een spalk of andere hulpmiddelen onderdeel zijn van de behandeling.

Indien u een operatie aan de hand of pols heeft ondergaan is het aan te raden zo snel mogelijk een afspraak te maken bij de handtherapeut. Door de operatie zullen de verschillende lagen van de huid en de spieren verkleven, waardoor de mobiliteit van de hand/pols snel zal afnemen. De handfysiotherapeut zal u zo snel mogelijk adviezen geven om de mobiliteit van de hand/pols zo goed mogelijk te houden en te trainen. Daarnaast zal ook de littekenverzorging verzorging aan bod komen, omdat het litteken wanneer dit slecht verzorgd wordt hard zal worden en daarmee de mobiliteit van de hand negatief zal beïnvloeden.

Kortom loop niet onnodig lang rond met hand- en polsklachten. De handfysiotherapeut kan u helpen de klachten te verhelpen of te verminderen en zorgen dat u niet nog jaren rond loopt met zere handen. Zonder handen bent u nergens, dus wees er zuinig op!